• سقف‌های عرشه فولادی

مشخصات عرشه فولادی

photo_2018-01-13_20-43-56   معرفی سقف عرشه فولادی (متال دك) سقف عرشه فولادی (متال دك) یکی از روش های نوین اجرای سقف می باشد که سرعت بالای اجرا و حذف متریال و روش های سنتی وقت گیر و پرهزینه از ویژگی های اصلی آن می باشد. سقف عرشه فولادی(متال دك) با ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار بدون استفاده از میلگرد و با حذف قالب بندی اجرا می شود. وزن این سقف نسبت به سقف های مشابه حدود30 تا 60 درصدکمتر می باشد و سرعت اجرای این سقف حدود12 برابر بیشتر از سقف های معمولی مانند دال بتنی و تیرچه بلوک می باشد.   ویژگی های سقف عرشه فولادی(متال دك)
  • حذف قالب بندی
  • حذف تیرهای فرعی
  • حذف میلگردهای کششی
  • نصب ورق ها بدون جوشکاری و با میخ های فولادی
  • تامین ایمنی کارگاه و حداقل فضا برای دپو
  • امکان بتون ریزی کلیه طبقات در یک زمان
  • سرعت اجرا تا یازده برابر اجرای سقف دال بتونی و یا سقف تیرچه و بلوک می باشد.
  • لرزش در این سقف ها به میزان قابل توجهی کمتر از سقف دال بتونی و یا مشابه می باشد.
مشخصات عمومی
  • وزن بار مرده این سقف با 5 سانتیمتر بتن رویه 190 کیلوگرم و با 7 سانتی متر بتن رویه 210 کیلوگرم بر مترمربع است. بنابراین از بار مرده سقف تیرچه و بلوک 150 کیلوگرم و از بار مرده سقف کمپوزیت 60 کیلوگرم سبک تر می باشد.
  • وزن کمتر سقف موجب کاهش وزن سازه و سبکتر شدن اسکلت و فونداسیون ساختمان خواهد شد. در ساختمان های اسکلت فلزی وزن فولاد تا 22 کیلوگرم برمترمربع کاهش خواهد یافت.
  ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان
  • حداقل ارتفاع گام ورق از 6 سانتی متر بزرگتر باشد.
  • حداقل ارتفاع گلمیخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه گیری می شود نباید کمتر از 40 میلیمتر باشد.
  • ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از 50 میلیمتر کمتر باشد.
  • پوشش بتن روی گلمیخ نباید کمتر از 13 میلیمتر باشد.
  • فواصل گلمیخ برشگیر در امتداد تکیه گاهی نباید از 800 میلیمتر یا 8 برابر ضخامت دال هر کدام کمتر است، تجاوز نماید.
  • حداقل عرض نشیمن ورقهای عرشه روی تیرهای اصلی و تیرهای لبه برابر با نصف بال تیرآهن است، به هر حال این مقدار نباید کمتر از 50 میلیمتر باشد.
  • وصله ورقهای عرشه صرفاً بر روی تیرهای اصلی مجاز بوده و در این حالت می بایست دو عرشه وصله شونده به طولی حداقل براب 50 میلیمتر بر روی تیر اصلی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
  • برای مقابله با بلند شدن دال، ورق ذوزنقه ای فولادی باسد به تمام تیرهای فرعی که به صورت مقطع مختلط طراحی می شوند، در فواصل کمتر از 400 میلیمتر مهار شوند. این مهارها می توانند گلمیخ های برشگیر، ترکیبی از گلمیخ ها و جوش نقطه ای و یا هر وسیله طرح شده توسط طراح باشد.
  • کنگره های ورقهای ذوزنقه ای را در روی تیر تکیه گاهی می توان به صورت طولی از هم جداکرد تا تشکیل یک ماهیچه بتنی در روی بال تیر بدهند .
کنترل های قبل و حین بتن ریزی:
  • در عملیات بتن ریزی بهتر است ابتدا بتن با اسلمپ 8 سفارش داده شود و سپس در محل پروژه توسط فوق روان کننده و نه افزایش آب، اسلامپ را تا 14 افزایش داد.
  • حداقل ارتفاع بتن از روی سطح فوقانی ورق عرشه فولادی 5 سانتی متر می باشد.
  • گلمیخ مصرفی در سقف عرشه فولادی می بایست از نوع فورج سرد باشد ، تولید گلمیخ با روش فورج گرم موجب آسیب شدید به آلیاژ فلز گلمیخ و کاهش مقاومت آن می گردد .
  • چنانچه از دستگاه استاد ولدینگ استفاده می گردد حتما از حلقه سرامیکی جهت کنترل پاشش جوش استفاده گردد.
  • چنانچه از دستگاه استاد ولدینگ استفاده می شود کنترل گردد که برق سه فاز شهری حداقل 60 آمپر و 3 فاز باشد و در صورت عدم دسترسی از دستگاه دیزل ژنراتور با قدرت 180 آمپر و یا 200 کاوا استفاده گردد و در غیر اینصورت باعث کاهش مقاومت جوش شده و گلمیخ در آزمایش تست جوش از محل جوش خواهد شکست.
  • در تست جوش میتوان از یک لوله داربست دومتری استفاده نمود گلمیخ را با اهرم کردن به وسیله لوله تا زاویه 30 درجه خم میکنیم چنانچه گلمیخ از محل جوش خود نشکست و خم شد نمره قبولی خود را گرفته است.
  • مطابق مبحث دهم مقررات ملی ساختمان اجرای گلمیخ بر روی تیرهای اصلی یک گام در میان و بر روی تیرهای اصلی بر روی تمامی گامها اجرا می گردد.
  • عرض متوسط کنگره های پرشده با بتن نباید کمتر از ۷۵ میلیمتر باشد .
  • ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از ۵۰ میلیمتر کمتر باشد.
  • در بازشوها با ابعاد کوچک ( کمتر از 300 میلیمتر در هر وجه ) قبل از بتن ریزی محل بازشو با پلاستوفوم پوشیده شده و پس از بتن ریزی برشکاری در ورق عرشه انجام می گیرد .
  • در بازشوهای با ابعاد متوسط ( بین 300 تا 700 میلیمتر در هر وجه ) علاوه بر اجرای پلاستوفوم اجرای آرماتور قطری در گوشه بازشوها مزابق نقشه های اجرایی الزامی است .
  • در بازشوهای با ابعاد بزگ ( بزرگتر از 700 میلیمتر در هر وجه ) اجرای تیر لبه در لبه بازشوها مطابق نقشه های اجرایی الزامی است.
  • حداکثر اندازه سنگدانه مصرفی در بتن ریزی دال مرکب عرشه فولادی برابر با 24 میلیمتر می باشد .
  • بتن باید حتی المکان در محل نهایی خود ریخته شود ، و در مواردی که این امر ممکن نیست ، دپوی بتن صرفاً بر روی تیرهای اصلی و فرعی مجاز می باشد و دپوی بتن بر روی ورق عرشه به هیچ وجه مجاز نیست.
کنترل های لازم حین اجرای اسکلت فلزی
  • حتما تراز فوقانی تیرهای اصلی و فرعی رعایت گردد ، یعنی سطح فوقانی سقف در یک تراز قرار گیرد. عدم رعایت این موضوع موجب می گردد ورق عرشه فولادی درست روی سازه ننشیند و این امر در زمان اجرای گلمیخ مشکلاتی ایجاد می نماید ، در ضمن باعث افزایش حجم بتن بر روی سقف می گردد .
  • فاصله تیرهای فرعی در زمان اجرای ورق 0.8 میلیمتر حداکثر 2 متر و با ورق 0.9 میلیمتر حداکثر2.20 و با ورق 1 میلیمتر حداکثر 2.50 رعایت گردد. عدم توجه به این موضوع باعث شکم دادن سقف در هنگام بتن ریزی خواهد شد.
  • حداکثر ضخامت رنگ و یا ضدزنگ در روی بال فوقانی تیرهای اصلی و فرعی 40 میکرون باشد. عدم توجه به این موضوع باعث تضعیف کیفیت جوش گلمیخ به سازه فلزی می گردد.
  • در صورتیکه اتصالات سازه فلزی با پیچ و مهر و فلنچ می باشد حتی المقدور سعی گردد پیچهای سطح فوقانی فلنچ ها رو به پایین باشد و مهره در زیر سطح بال بسته شود. عدم توجه به این موضوع نه تنها باعث جلوگیری از نشستن کامل ورق بر روی سطح بال می گردد، در ضمن در زمانیکه احیاناً سقف بخواهد جمع آوری گردد به دلیل مدفون شدن مهر و سر پیچ در بتن نمیتوان اتصالات را به راحتی دمونتاژ کرد.
  • بر خلاف سقفهای تیرچه کرومیت و تیرچه فوندوله در زمان اجرای سقف عرشه فولادی تراز سقف 13 سانتی متر بالاتر از سطح پلها قرار خواهد گرفت، پس در زمان اجرای اسکلت فلزی این موضوع را در نظر بگیرید تا دچار کاهش ارتفاع نگردید .
  • در سقف عرشه فولادی امکان اجرای کنسول آن هم فقط تا 25 سانتی متر در جهت موازی با ورق عرشه امکان پذیر است، پس سعی نمایید پلهای محیطی را در زمان اجرای اسکلت در منتهی علیه ستون قرار دهید تا در زمان دیوار چینی احتیاج به زیر سازی و نبشی کشی نداشته باشید .
 pbas.ir.2   عرشه فولادی و ردیف های فهرست بها آیتم های مورد استفاده جهت اجرای سقف عرشه فولادی در سازه های فلزی و یا سازه های سبک LSF شامل ردیفهای زیر می باشد . 1- ردیف 160704 از فصل شانزدهم فهرست بهای پایه رشته ابنیه (تهیه و اجرای تاوه فلزی ماندگار (Metal Deck)، برای پوشش سقف، به همراه گل‌میخ‌ها و اتصالات مربوط، مطابق مشخصات فنی ) 2- استفاده از اضافه بهای ردیف 080304 فصل هشتم فهرست بهای ابنیه ( اضافه بها به ردیف‌های بتن‌ریزی، هرگاه ضخامت، بتن برابر 15 سانتی‌متر یا کمتر باشد. ) 3-  جهت آرماتوربندی از ردیفها و اضافه بهای متناسب با سایز و نوع میلگرد مورد استفاده از فصل هفتم فهرست بهای ابنیه استفاده نمایید . 4- جهت بتن ریزی نیز متناسب با مشخصات فنی بتن از ردیفهای فصل هشتم فهرست بهای ابنیه استفاده نمایید. 5- فراموش نگردد هزینه های حمل مصالح آهن ، شن ، ماسه و سیمان را متناسب با فواصل مورد توافق با کارفرما و یا دستگاه نظارت از ردیفهای فصل حمل و نقل فهرست بهای ابنیه دریافت نمایید . همچنین وزن اجزای سقف به شرح زیر میباشد:
  • گلمیخ به ارتفاع 115 میلیمتری به وزن 290 گرم .
  • گلمیخ به ارتفاع 100 میلیمتری به وزن 260 گرم  .
  • وزن فلاشینگ به طور متوسط در هر متر مربع400 گرم .
  • وزن ورق عرشه فولادی را ازاین جدول استخراج نمایید .

ضخامت ورق

mm

ارتفاع گام cm عرض مفید ورق cm طول ورق m/l وزن هر متر مربع مفید ورق Kg
0.7 6.5 101 1 7.100
0.7 7.5 94 1 7.400
0.8 6.5 101 1 8
0.8 7.5 94 1 8.500
0.9 6.5 101 1 9.100
0.9 7.5 94 1 9.600
1 6.5 101 1 10.200
1 7.5 94 1 10.600
1.25 6.5 101 1 12.500
1.25 7.5 94 1 13.200